Werner Raditschnig – Komponist und Klangkünstler

Welcome to my s(a)ite – Werner Raditschnig ist Komponist und Klangkünstler aus Salzburg. Er lebt und arbeitet in Salzburg.

“Klangplatz” (2000)

Vibrationen für 3 Elektropolychorde mit klangauslösenden Einzelsaitensynthesen, Vibratoren und Nebeneffekten

Hörbeispiel: Prozess 2

Eine auf Dauerton bzw. Dauererregung aufgebaute Konzertinstallation.

 

Bestandteil der Installation sind 3 Elektropolychorde, 2 stehend (ca. 180cm) und 1liegend (ca. 160cm), gebaut aus Eisenrohr und auf Basis der Elektrogitarrentechnik. Damit ausgelöst wird ein konzertantes Klangfeld kontrolliert durch einen Ausführenden.

Durch die verwendeten Erreger, werden die Saiten in Dauerschwingungen versetzt. Diese Erreger werden während der Klangperformance unterschiedlich versetzt und vertauscht. Die eigentliche Klangsituation wird jedoch durch die elektronische Modulation der Saiteninstrumente erreicht. Für jedes Instrument sind 16 verschiedene Modulationsvorgänge gespeichert, was in Summe 42 Klangvariationen der Elektronik ergibt. Die Klangvorgänge sind auf einem Rasterfeld notiert, während der Performance wählt der Ausführende unterschiedliche Wege (derzeit sind 5 Wege realisiert worden).

Der Ausführende ist bei dieser Spielart nicht mehr in der üblichen Funktion des Musikers, sondern übernimmt die Rolle eines Klangorganisators/Operator. Da die strukturellen musikalischen Vorgänge nicht punktueller Natur, sondern auf Flächen und Massenbewegungen aufgebaut sind, ergibt sich eine Form der Langsamkeit in der optischen Präsentation.
„STRING-ART“

This term includes and describes projects and performing concepts, which I operate by myself and which are characterized by string vibrations and by their for me most interesting playable variations.

Since I try to avoid conventional string-stimulation for quite some time already, this music is based on vibrating stimulation through a) electric vibrations b) vibrating spools, which cause a continuous vibration of the strings and c) electric influences by electromagnetic pickups.

The main source are two self made, hanging electro guitars, and the, recently by myself designed electropolychords (3 pieces, 2 lying, 1 hanging).

Basically the string sound is electronically enriched.

The structures are characterized by the manual and electronic methods of my performing aesthetics. The entire process is performed live.

This method requires a definite starting point, which manifests itself through communication between source and modulation in real time creation and is building the bases for progressing improvisation.

„String-Art“ is no musical form in the sense of eclectic style aphorisms and their blending.

`Klangplatz` – concert installation for 5 electric string instruments and electronic modulation

An installation based on continuous sound and continuous stimulation.

Basic elements of the installation are 3 elektropolychords, 2 standing (about 180 cm) and 1 lying (about 160 cm), made out of metal tubes and on the basis of electronic- guitar technique and two hanging self made E-guitars.

A concert-like sound field is initiated, controlled by one performer.

Because of the stimulants the strings are continuously vibrating. During the performance the stimulants will be shifted and exchanged. In addition a surface scanning of the instruments is going into effect, using magnetic field induction of a pickup. The sounds emerge from direct impulse from an electric spool above the pickup.

The actual sound wall will develop from electronic modulation of the string instruments. 16 different modulation variations are stored for each instrument. The sound-process is marked on a raster unit. During the performance the operator chooses different variations. In this case the operator is not a musician any more, he basically is a sound organizer. The structural, musical process is not punctual but based on surfaces and mass movements. Therefore the visual presentation has a character of slowness.

Hörprobe